Zdrava ishrana
Mediteranska kuhinja usporava mentalno starenje
Osobe koje jedu i piju kao stanovnici mediterana mogu da se nadaju da će u starijim godinama jasnije razmišljati. To je ustanovio tim američkih stručnjaka iz Medicinskog centra Univerziteta Raš u Čikagu.
To ukazuje da je mediteranski način ishrane koristan i za mozak kao i za
druge organe i ljudsko zdravlje uopće, kao što su pokazale brojne
prethodne studije, prenosi Rojters.
Dosad se pokazalo da ovaj
način ishrane, koji karakteriše konzumiranje vina, dosta voća, povrća,
mahunarki, maslinovog ulja i ribe, uz vrlo malo mesa, preventivno
djeluje protiv srčanih bolesti, raka i dijabetesa.
Da bi utvrdili da li mediteranska ishrana djeluje i na usporenije starenje mozga, čikaški tim kojim je rukovodila Kristin Tengni je proučio prehrambene navike 4.000 stanovnika srednjeg zapada SAD. Svi ispitanici su bili stariji od 65 godina. Procijenjeno je koliko je ishrana učesnika istraživanja približna ishrani Grka, a s druge strane, u kolikoj mjeri se pridržavaju Prehrambenih smjernica američke vlade, objavljenih 2005. godine.
Opadanje kognitivnih sposobnosti ispitanika je mjereno
svake tri godine, kroz testiranje pamćenja riječi i osnovnih
matematičkih sposobnosti.
Na skali mediteranske ishrane od 55
poena, ispitanici sa srednjeg zapada su u prosjeku ostvarili skor od 28
poena. Pri tom je utvrđeno da, što su se više pridržavali mediteranskog
načina ishrane, to je njihovo mentalno starenje bilo sporije.
Na
primjer, kod starijih ispitanka istog godišta, razlika od 10 poena u
pridržavanju mediteranske ishrane je značila da je onaj koji ima više
poena, umno tri godine mlađi od onog koji ih ima manje i pošto se uzmu u
obzir ostali faktori od značaja, kao što je nivo obrazovanja. S druge
strane, bolji rezultat u pridržavanju prehrambenih smjernica američke
vlade (u kojima se pridaje manji značaj konzumiranju ribe, leguminoza i
umjerenom konzumiranju alkohola) nije rezultirao većom umnom svježinom
ispitanika.
Čikaški tim je kao moguće objašnjenje dobrog
djelovanja mediteranske ishrane na mozak iznio to što bi vino moglo da
ga štiti od oštećenja i što tradicionalna mediteranska hrana možda
smanjuje tzv. "oksidativni stres" i zapaljenske procese za koje se
vjeruje da su od uticaja na nastanak Alhajmerove bolesti.
Tagovi: VOĆE, VINO, ZDRAVA ISHRANA, MEDITERAN, KUHINJA, POVRĆE







